Executieve functies - Emotieregulatie

Gepubliceerd op 23 mei 2020 om 11:00

Emotieregulatie. Eén van de executieve functies* op het gebied van gedrag.

 

Wat is emotieregulatie?

Emotieregulatie is het vermogen om je emoties te beheersen, zodat je doelen kunt bereiken. Taken af kunt maken. Je gedrag kunt sturen. Als je je emoties beheerst, zal je minder snel een woedeaanval krijgen. Ook kan je omgaan met nare gevoelens als angst, frustratie en teleurstelling.

 

Overprikkeld emotieregulatie hoogbegaafd executieve functies vaardigheden driftbui woedeaanval hsp hoogsensitief thino hilversum spelletjes

 

Emotieregulatie en hoogbegaafdheid

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een intens limbisch systeem. Dit betekent dat zij emoties en prikkels intenser ervaren. Wanneer je emoties en prikkels intenser ervaart, is het lastiger deze te reguleren.


Bij hoogbegaafde kinderen tussen 3 en 9 jaar oud verloopt de ontwikkeling van emotieregulatie niet synchroon met de kalenderleeftijd. Vanaf ongeveer 9 jaar is het intellectuele functioneren hoog genoeg om beter met omgevingsstress om te kunnen gaan.

 

Hoogbegaafde kinderen lopen dus niet achter in hun emotionele ontwikkeling (zoals vaak gedacht wordt). Zij hebben een gevoeliger systeem waardoor het harder werken is, om hetzelfde resultaat als leeftijdsgenootjes te kunnen bereiken.

 

Emotieregulatie versterken

Pas bij jonge kinderen de omgeving aan. Bouw routines in. Dit zorgt ervoor dat er minder stimuli (prikkels) zijn. Dit voorkomt dat kinderen de controle over hun emoties verliezen.

Praat met je kind over wat het kan verwachten in een bepaalde (nieuwe) situatie. Spreek af wat jouw zoon of dochter kan doen als het zich overweldigd voelt.

Geef je kind strategieën om met de situatie om te kunnen gaan. Diep adem halen, even naar de eigen kamer gaan, muziek luisteren en dergelijke.

Help je kind aan een groei-mindset. Kinderen die moeite hebben met emotieregulatie, zijn vaak emotioneel als iets niet direct lukt. Geef je kind helpende gedachten “ik blijf het proberen” of “het is niet erg als ik een fout maak, daar leer ik van”.

 

Spelletjes

Het spelen van spelletjes helpt bij het ontwikkelen van de executieve functies. Alle spelletjes dragen bij aan emotieregulatie. Kinderen met een zwakke emotieregulatie hebben veel moeite met verliezen. Ook als het spel in hun ogen niet eerlijk gespeeld wordt, is dit aanleiding tot een emotionele reactie.

 

Spellen die iets meer vragen in de emotieregulatie, zijn spellen die onverwacht een andere wending kunnen nemen. Voorbeelden van dit soort spellen zijn Mens-erger-je-niet, Risk, Monopolie en Koehandel.

 

*Executieve functies zijn regel- en aansturingsfuncties van de hersenen. Deze functies werken met elkaar samen. Je gebruikt ze bij het dagelijks functioneren. Ook bij het leren en werken zijn deze functies belangrijk. Je hebt een eigen combinatie van sterk en zwak ontwikkelde functies. De functies die zwakker zijn, kunnen meer ontwikkeld worden. Toch blijven sommige functies zwakker ten opzichte van andere sterker ontwikkelde functies.

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.