Executieve functies - Organisatie

Gepubliceerd op 5 mei 2020 om 10:21

Organisatie. Eén van de executieve functies op het gebied van cognitie (het denken). Executieve functies zijn de regel- en aansturingsfuncties van de hersenen.

Deze functies werken met elkaar samen. Je gebruikt ze bij het dagelijks functioneren. Ook bij het leren en werken zijn deze functies belangrijk. Je hebt  een eigen combinatie van sterk en zwak ontwikkelde functies. De functies die zwakker zijn, kunnen meer ontwikkeld worden. Toch blijven sommige functies zwakker ten opzichte van andere sterker ontwikkelde functies.

 

Executieve functies vaardigheden organiseren organisatie opruimen ordenen sorteren kwijt niet vinden opruimen chaos zooitje rommel thino hilversum hoogbegaafd puber scholier kind jongen meisje huiswerk maken inpakken vergeten

 

Wat is organisatie?

Organisatie is het kunnen ontwikkelen van een systeem. Dit systeem kunnen onderhouden om op de hoogte te blijven van informatie en het ordenen van benodigde materialen. Kinderen kunnen hun speelgoed op de juiste plek opruimen. Als ze ouder zijn hun kamer opgeruimd houden. Als puber hun bureau voor hun huiswerk ordenen. Als volwassene hun werkplek efficiënt inrichten.

 

Is deze functie niet sterk ontwikkeld? Dan ben je vaak dingen kwijt (je gymtas, agenda of portemonnee). Je vergeet je lunchtrommel mee te nemen naar school of werk, bent pennen kwijt.

 

Organisatie-vaardigheden versterken

Begin zo vroeg mogelijk. Laat kleine kinderen hun eigen speelgoed opruimen op de daarvoor bestemde plek. Heeft je kind daar moeite mee? Kies één manier van opruimen en hou je hieraan (niet te vaak wisselen, dat is verwarrend). Steun je kind door foto’s van de opgeruimde kast op te hangen, zodat je kind kan zien waar iets hoort.


Help je kind zijn kamer netjes houden door voldoende opbergmogelijkheid te bieden. Kasten met bakken of laden zijn het best. Een vast hoekje voor knuffels, een overzichtelijke kledingkast dragen allemaal bij.


Een ouder kind moedig je op dezelfde manier aan: bedenk samen een vaste plek voor alle spullen. Wat moet makkelijk te pakken zijn? (Pennen, papier, gum, schaar, lijm etc.) Wat kan uit het zicht opgeruimd worden? (Lego, playmobil, knikkerbaan, poppen.) Maak foto’s of plaatjes en plak die op de juiste plekken.

 

Lukt het je kind niet om zelf zijn of haar gymtas in de pakken of eigen lunch klaar te maken? Maak een check-list met pictogrammen, foto's of steekwoorden. Zo heeft je kind een houvast. En jij hoeft niet meer elke stap afzonderlijk te herinneren: "Kijk maar op je checklist". Bedenk samen wat je kind het lastigst vindt. Begin daarmee. Gaat dit beter? Pak dan een volgend organisatie-item aan.

 

Voor middelbare scholieren geldt hetzelfde: maak checklists voor het klaarmaken en inpakken van de tas. Bedenk wat voor het grijpen moet liggen: boeken, laptop, pennen, potloden, papier, rekenmachine, geo-driehoek en dergelijke. Geef dit een vaste plek op het bureau of in een lade. Wat moet uit zicht liggen? Je bal, mobiel (daar denken zij anders over natuurlijk, probeer een goede middenweg te vinden), stripboeken en andere zaken. Kijk samen naar wat nodig is om de kamer goed opgeruimd en georganiseerd te kunnen houden.   

 

Spelletjes

Het spelen van spelletjes helpt het ontwikkelen van de executieve functies. Spelletjes die bijdragen aan het organiseren en ordenen, zijn spellen die hier een beroep op doen. Denk bijvoorbeeld aan Rummicub  en verschillende kaartspellen zoals Uno, Phase 10 en Kwartet.

Hele jonge kinderen leer je deze vaardigheden door dingen te sorteren op kleur (duplo blokjes, kralen, stiften) of hoeveelheid/grootte (pak je meteen veel rekenbegrippen mee).

Met een iets ouder kind kan je samen de lego sorteren in bakken. Staat meteen goed opgeruimd en de stukjes zijn beter te vinden bij het bouwen!

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.